29 juli 2008

ZON SPELBREKER OP NIEUW HOLLYHOCK

Dat mijn woorden van een week terug, dat "de boog niet altijd gespannen kan staan", soms wel heel letterlijk worden genomen, was gisteren zichtbaar op Nieuw Hollyhock aan de Kijkduinsestraat bij een thermometer op 24 graadjes drukkende hitte.

In pakweg twee uur werd van beide kanten bitter weinig aan de dag gesteld om de drie neutrale toeschouwers (waar kwamen ze in 's hemelsnaam vandaan en waar gingen zijn naartoe) op een fatsoenlijke manier in vervoering te brengen.

Niets van dat, laat staan inzet! Het was gewoon niet veel en dan drukt uw reporter zich nog zo zacht uit, dat hij er eigenlijk voor in het gevang gekwakt zou moeten worden. De elementen in het veld konden als gezegd slechts de hitte opvoeren als excuus, maar dan nog slaat de balans te ver door naar de verkeerde kant van de wil om er iets moois van te maken.

Randzaken dan, die er wel voor zorgden dat deze avond nog iets aan gedenkwaardigheid mocht oogsten. Eerste onderwerp is Gert. Hij krijgt weer de twijfelachtige eer toegespeeld voor het meest koddige moment van de avond. De drie toeschouwers die rond het veld drentelden als verdwaalde kleuters in een pretpark, lopend of ze de zakken vol met lood hadden, schoven enkele malen voorbij aan 'onze spullen'. De drie waren de hoek nog niet om, of Gert trippelde vlotjes naar zijn spullen om te kijken of alle spullen er nog waren. Je weet het inderdaad nooit...

Hoe vaak de paal werd geraakt door het team van Rody, Bas, Ard, Harte, Rutger en Vinnie (FC Letargie) was lang niet grappig. Pure kunde van de keeper die de bal uitkeek? Of stond het vizier nog in de zomerstand, was het gras te lang, stroopten de benen vol? Een goeie cocktail aan 'een stap meer' zou geen kwaad kunnen een volgend keer.

Dit geldt overigens ook voor de 'muur optrekkende' tegenpartij, bestaande uit Mark, Kloor, Erzin, Gert, Danny en Jean. Deze ploeg, we noemen ze voor het gemak even de Zonnekoningen, konden door twee eenvoudige doelpunten in de beginfase naar een voorsprong uitlopen die niet meer werd ingelopen.

Blijft dit niet het verhaal? Als een team voorsprong heeft, gaat het verdedigen. De aanvallende partij wordt wat bozer. De verdedigende partij gaat wat zuigen. En zo rijdt het aloude treintje weer. Gisteren kwam het niet verder tot wat schermutselingen tussen Gert en Ard. Gert ontkende een (voor de zoveelste keer gemaakte) handsbal. Hij was overigens niet elke keer de delinquent, wel de 'keeper in vorm'-Mark.

Het gif dat FC Letargie dacht nodig te hebben na de opgelopen achterstand van 2-0, bracht ook niet de doelpunten die ze nodig hadden om de avond nog enigszins kleur te geven. Met de komst van Vinnie in dat team werd nog steeds de paal werd vele malen beroerd. Doelpunten die zij tegen kregen waren ook nauwelijks door oogverblindend spel, meer door dekkingsfouten.

Schattig was wel dat Mark dacht een pet nodig te hebben voor het kleine streepje zon dat aan zijn kant van het veld precies in het goal stond. Hij kreeg in ieder geval de lachers op zijn hand. Evenals het moment dat hij éindelijk zijn goal uitkwam en 'gevaar ging stichten' in de defensie van FC Letargie. De rasclown deed dit met zoveel gebaar en misbaar op het moment dat iedereen met zijn hoofd alweer bij zijn tas, fiets of auto was. Noemen ze dat geen 'mosterd na de maaltijd'?

De laatste goal van de avond werd gemaakt door een duidelijk ín vorm geraakte Kloor, die de laatste week met wat meer gogme zijn draai duidelijk lijkt te hebben gevonden. Voor mij was hij, omdat hij bijna als enige wel zijn nivo haalde, de "Man van de Wedstrijd". Ook die aantekening is weer gemaakt in de statistieken.

Het is me een raadsel dat ik hier weer zo'n stuk proza over heb kunnen schrijven. Ik hou mijn hart vast op het moment dat de spetters er vanaf vliegen en het spel oogstrelend wordt. Ik zal dan wel een rekening gepresenteerd krijgen van de firma Blogspot. Tot volgende week.

Allereerst twee mooie panoramafotootjes, daar ook nog het echte werk! Je wordt weer verwend op de dinsdag!

Free Image Hosting at www.picturetrail.com

Free Image Hosting at www.picturetrail.com













12 opmerkingen:

markarazzi zei

Wat een boel negativiteit. Wat anders te verwachten na zo'n eclatante nederlaag. Ik denk dat ik onze overwinning wat meer cachet ga toedichten...

Rody zei

god jongen, het is het treurigste spel van 2 kanten dat ik in weken heb gezien in een tempo dat een gemiddelde oma uit een verzorgingstehuis nog zou kunnen bijhouden! hoe wil je daar nou werkelijk iets fatsoenlijks over schrijven?

Anoniem zei

Het is duidelijk dat Rody meer verstand van voetbal heeft dan mark. Dat zegt heel veel over jou Mark ;) Ik heb ondanks alles genoten gisteren, het was heerlijk om weer op het veld te staan. Nadeel is dat ik niet meer kan lopen van de spierpijn.

Bas

markarazzi zei

De woorden van twee verliezers.

markarazzi zei

En ik verkeer nog steeds in een roes, het gebeurt immers zelden dat ik aan de winnende kant beland. Ik dagdroom de hele dag al van:

1) De geestdriftige aanvalsdrift en kanonskogels van Gert

2) De korte draaibewegingen en uitgekiende stiftjes van Jean

3) Het doorzien van elk aanvalsplan van de tegenstander en het onderscheppen van passjes door Danny

4) Het uitstekende debuut en het goede combinatiespel van Erzin

5) De uitgemeten voorzetten en vele panna's van Kloor

6) Het gelach om mijn petje en alle ballen die ik op de paal keek

Ik wou dat het gisteren was...zucht...

hollyklook zei

Ik vond het lage tempo nog wel mee vallen... zeker in de begin periode werd er toch wel snel gecombineerd, iig aan onze kant... tja, dat geeft dan voldoende gelegenheid om terug te komen als de tegenstander niks met balbezit doet ;-)

en volgens mij is het een zeldzaamheid dat er in 1 potje voetbal 2x met het hoofd uit een corner/hoekschop is gescored (waarvoor hulde Danny) en die 3de kopbal van Danny was wat mij betreft de mooiste van de avond.

Anoniem zei

Met alle respect voor dit stukje van de heer rd.. Maar ik checkte zeer zeker even mijn (open)fietstas met daarin een beurs en een telefoon aangezien ik die toeschouwers niet geheel vertrouwde... Deze medelander kwam als een soort kraker uit het desolate kranenburg gebouw zetten en was ook onder invloed van enige drank annex drugs, in mijn ogen is mijn actie daarom niet geheel onterecht!!!!

En ik zoog niet bij dhr Ard, ik doe het sowieso rustig aan op dat vlak de laatste tijd dacht ik zelf Deze man claimt voordturend vanalles en nu weer een twijfelachtige handsbal waarbij van enige opzet in mijn ogen geen sprake was. Oftewel een verveel!

Gert

Rody zei

ik noemde het geen zuigen toch, meer schermutselingen, maar niet noemenswaardig... als het dan weleens voorkomt: ik hou niet van aggressie en nare sfeer, kom er voor me lol!

Anoniem zei

Noem dan de aanstichter van de agressie? Dat was ik in elk geval niet... Maar je zal wel weer liever een slap groen links verhaaltje ophangen!!!!

Gert

Anoniem zei

een der grootste Nederlandse voetbaltrainers sprak ooit de legendarische woorden: "voetbal is oorlog"

tikkie hier, hakkie daar, hoort er nu eenmaal bij...sluit me aan bij de woorden van Bakvistuta. Kheb wekelijks de noppen van Vinnie in mn kuiten staan maar hoort er toch bij.

En in feite zou je met iemand als gert langs alle criteriums kunnen gaan als zijnde een speciale attractie voor het publiek! Deze man jent zuigt en provoceert ten bate van het resultaat op een haast Italiaanse/Materazzi-achtige wijze! laten we ervan genieten ipv de beste man de zwarte piet toe te spelen...

Rody zei

hahaha! lachwekkend!

@ Gert: ik hou gewoon niet van aggressie, in welke vorm dan ook. maakt niet uit wie het doet, wat je doet, ik hou er gewoon niet van... rechts, links, zwart, wit, 0, 1, alles, niks... uitersten waar ik niks mee kan...

@ Pietje: dat noem ik geen aggressie, kan gebeuren weet je, all in the game... ik heb gert al helemaal de zwarte piet niet toegespeeld... dan moet je het stuk nog eens goed nalezen...

Anoniem zei

Jij brengt mijn naam in verband met agressie. Terwijl ik dat die avond volledig niet aan de dag legde. Das het enige wat ik jammer vond aan het stukje!!!

Gert