29 juli 2008

Zonnekoningen boeken verwachte zege zonder veel inspanning

Ga ik eens een keer als winnaar van het veld en dan wordt er zo'n verslag opgetekend! Ik vond het relaas van uw vertrouwde verslaggever, zoals altijd doordrenkt met de mooiste en meest onmogelijke metaforen (smullen hoor!), echter te negatief vergeleken met mijn jubelstemming na eindelijk eens victorie te hebben mogen kraaien. Wat volgt is mijn visie op hetgeen gisterenavond aan de Kijkduinsestraat geschiedde. Niet zo'n mooi stuk proza als van Rody, maar misschien wel iets realistischer hoop ik... Zie hier dat betreffende stuk, inclusief de foto's.


"Zonnekoningen boeken verwachte zege zonder veel inspanning"

Als een op vol vermogen ingeschakelde elektrische deken bedekte de vochtrijke atmosfeer de accommodatie van Nieuw Hollyhock. Het was echter de letargische spelopvatting en speelwijze van FC Letargie en niet de benauwde hitte die voor een indrukwekkend laag tempo zorgden.

Ard, Bas, Harte, Rody, Rutger en later ook Vinnie lieten de bal circuleren dat het een lieve lust was. Het ronde leer rolde van links naar rechts en weer terug over veel te veel schijven en in een te laag tempo. De centrale aanspeelpunten in de diepte werden onvoldoende benut en daarmee werd er weinig aanvallende creativiteit voor het doel van de tegenstander aan de dag gelegd. Daar waar er mogelijkheden waren, werd er matig afgerond op het doel. De dienstdoende doelman hoefde in het meerendeel van de gevallen niet eens in actie te komen en zag (inderdaad!) veelvuldig de bal naast of op de paal.

Waarom het niet lekker liep bij FC Letargie, daar zijn de wetenschappers nog niet uit. Ook het bal- en looptempo bij de tegenstander lagen namelijk tamelijk laag. Wellicht was het spel over vele schijven zonder het aanspeelpunt in de diepte aan te spelen de doodsteek. Daardoor konden de tegenstanders makkelijk terugkomen om de verdedigende stellingen in te nemen. Zo ontstond er veel drukte in de ‘16’, waardoor de centrumspits onbereikbaar werd. De meeste schoten richting doel (op doel waren ze te weinig) kwamen vanaf de flanken, waardoor de hoek al snel te moeilijk werd. Tekenend voor het aanvalsspel van FC Letargie waren de eerste twee doelpunten die het team op liet tekenen: een hard afstandsschot wat net over of onder de lat ging en een bizar eigen doelpunt.

De Zonnekoningen voetbalden in bepaalde opzichten simpelweg beter dan de verliezende partij. Danny, Erzin, Gert, Jean, Kloor en Mark deden het doorgaans ook rustig aan. In de aanvalsopbouw ging de bal traag naar voren, maar eenmaal in de buurt van de vijandige ‘16’ ging het baltempo omhoog en werd de centrumspits, meestal Jean, in de aanval betrokken. Dit resulteerde toch in een aantal aardig smoelende doelpunten. Hierbij dient aangetekend te worden dat het aanvalsspel niet van uitmuntende kwaliteit diende te zijn, daar de verdediging er op beslissende momenten keer op keer niet uit zag. De vergelijking met Zwitserse kaas is al gauw gemaakt.

Ook in verdedigend opzicht waren de Zonnekoningen dus superieur zonder subliem te hoeven zijn. Op de belangrijke momenten zat er vaak een been van een der Zonnekoningen tussen om de bal te onderscheppen. Lang niet altijd werd er voetballend uitverdedigd, maar over het algemeen werd de omschakeling beter verzorgd dan door de tegenstander en er beter van de ruimte gebruik gemaakt. Ook in de afronding was men effectiever, wat al relatief snel resulteerde in een 3-0 voorsprong en later in het bereiken van de ‘10’. Omdat het niet meer zo nodig hoefde volgde een duidelijke dip, zodat FC Letargie in de slotfase eindelijk wat kon domineren en wat mogelijkheden kon uitspelen.

Het slotaccoord was echter voorbehouden aan de Zonnekoningen, die na het aankondigen van de ‘winnende’ weer fel van leer trokken en al snel liet Jean de winnende 11-6 aantekenen. Met zijn flitsende bewegingen in de ‘16’ en rake schoten uit de draai was hij een ‘contender’ voor de ‘Man-van-de-wedstrijd’ award, ware het niet dat de stijgende vorm van ploeggenoot Kloor door niets of niemand kan worden gestuit. Veel gedraaf op het middenveld, ballen afpakken, tegenstanders passeren en keepers poorten: de nummer 8 komt deze eer meer dan toe.

7 opmerkingen:

Rody zei

Hulde wat een mooi stuk! Net zo objectief als het mijne!

Duidelijk, je stipt het probleem aan, wij gingen vaak al geisoleerd staan voordat we de bal gespeeld hadden... vandaar mijn opemrkingen constant omd e ruimte te zoeken en niet de man...

maar MIJN reputatie in het veld is zo twijfelachtig, dat ze van mij niks aannemen joh. je kent het wel.

verder een ontzettend overbodig kutstuk van mij dus achteraf. dank daarvoor. hahahaa

markarazzi zei

Je weet dat ik altijd je mening waardeer en serieus neem Rody. Daarom sla ik elke dinsdagochtend verwachtingsvol het blog open wanneer ik op mijn werk arriveer. Maar vandaag viel het me effe tegen. Hahahahahaha.

hollyklook zei

Geniaal... zelfs op het blog wordt de wedstrijd nog voortgezet! Ik vind overigens dat er nog teveel lof wordt uitgesproken over mijn vertoning van gisteren. Tuurlijk, er gingen dingen goed maar ik leed nog teveel onnodig balverlies. Ik vond persoonlijk Danny en Jean de mannen van de match. Danny was overal... voorin om 3X MET HET HOOFD te scoren en daarnaast veelvuldig achterin als een Edje Davids puin te ruimen. En Jean-o-Pinto is zoals gisteravond al aangehaald gewoon Richard Witschge met een Jean masker op. Als een duvel uit een doosje, vaak op de juiste plek en heeft zitvoetbal tot een kunstvorm verheven.

Nou ja jongens, volgens week weer lekker de wei in, nieuwe ronde, nieuwe kansen

Anoniem zei

Wat een eindeloos gezwets over een onbeduidend potje zomeravond voetbal...!

Met de vermelding dat het winnede team het tactisch slim aanpakte en goed afwerkte (vooral de kopballen van Danny en Gert uit corners van Kloor waren bijzonder gevaarlijk) en het verliezende team leuk tikte maar te kort schoot voor het doel (en uitzonderlijk vaak de paal wist te raken) is wat mij betreft de kous af.

En zo'n incidentje als met Gert (of vorige week met Rody en Arnie) zorgt toch juist voor wat beleving, broodnodige nieuwswaarde en wat Mediterraanse taferelen in Mediterraanse omstandigheden (de hitte en bezopen supporters die niet te verstaan zijn...!). Hoort er bij en over 'al-dan-niet handsballen en doelpunten' zullen we het nog wel vaker oneens zijn vermoed ik. Behalve als we bij elkaar zijn...! ;D

Ard

Rody zei

mark heeft wat veroorzaakt met zijn stuk. ik overweeg de rechten van onze wedstrijden maar te verkopen aan sport1 aangezien zij verstoken zullen blijven van eredivisievoetbal aankomend seizoen. kunnen we allemaal stoppen met werken!

is het alweer maandag?

markarazzi zei

dit had ik niet durven bevroeden. maar het toont aan dat FC Hollyhock en haar blog springlevend zijn als nooit tevoren. ik ben met mijn gedachten al bij maandag.

Rody zei

dat er godverbood ons te vloeken een vooropgezet twiststuk van jou en mij aan te pas moest komen, om erachter te komen of het werkelijk waar levend was of op sterven-na dood, is eigenlijk te triest voor woorden... haha