11 mei 2009

OLD BOYS WAST HOLLYHOCK DE OREN

De Old Boys van Mario, Michel, Harte, Arnoud, Jean en Anders (DEN) trakteerden op een zonovergoten maar winderig Hollyhock, FC Hollyhock op de meest smadelijke en blamerende nederlaag uit de gehele Hollyhock geschiedenis. Dacht u dat u voor pover en armetierig voetbal naar Blindenvoetbal, FC Omniworld of G-Voetbal moet? FC Hollyhock biedt u een kant en klaar alternatief!

FC Hollyhock, bestaande uit Bruno, Kees, Rody, Danny, Stefan, Mark en Kloor, lieten in pakweg 80 minuten zien, wat je naast een balletje trappen allemaal nog meer kon doen met een ronden leren knikker, een fraaie winderige lenteavond en een ietwat te lang gras: Passen werd verward met de tegenstander een dienst bewijzen, schoten werden onherroepelijk gepromoveerd tot caramboles (naar verluidt is Dick Jaspers ernstig geinteresseerd meerdere van onze balkunstenaars voor een zacht prijsje *lees: niks* over te nemen) en verdedigen werd verward met het dansen van de Can Can. Dat voetbal met een man minder ook een stuk eenvoudiger kan werken dan een man-meer-situaties, lieten de zichzelf boven de almachtige God verhevenen maandagavond zien.

In pakweg een uur tijd werden de amateurs van Fc Hollyhock met de rug tegen de muur gezet, geknipt, geschoren en afgevoerd. De roep van één der Hollyhockers om er een positief stukje van te maken valt niet makkelijk in te willigen, zeker niet als ik met mijn subjectieve FC Hollyhock-blik hier geacht wordt een stukje neer te zetten. Bruno, het spijt me, vergeef me.

Misschien dat er voor FC Hollyhock nog een carriere als ballenjongen op deze maandagavonden inzit, want een voetbalcarriere lijkt voor bijeengeraapte prutsteam iets te hoog gegrepen. Als de persiflage op voetbal vorige week is ingezet dan is hij deze week in ieder geval weer verder vervolmaakt, dat is iets wat FC Hollyhock dan toch op het povere 2009-conto mag bijschrijven. Maken we er een trilogie van? Het antwoord staat volgende week, hier op het meest gelezen blog van Kijkduin en omstreken.

Dan toch maar positieve noot kraken in dit stukje, dat ik heb opgemaakt in de donkerste spelonken van mijn brein waar normaal gesproken alleen maar writers-blocks uit komen. THE OLD BOYS, gaven een demonstratie van hoe voetbal gespeeld dient te worden.

Harte gaf eindelijk weer acte de presence, veld 2 had extra haar best gedaan het verse gras zo groen mogelijk voor de dag te komen om vervolgens ontmaagd te worden door deze oer-Hollyhocker. Het team OLD BOYS kon makkelijk haar spelletje spelen, goed passen, anticiperen op de fouten van de tegenstander die er in vrachtwagenladingen waren, omschakelen (alle tijd), spits lanceren (die was snel zat), scoren of de afvallende bal afdrukken. Aanvankelijk kon Harte makkelijk in zijn spel blijven zoals hij deed in zijn beste tijden. Bal aannemen, mannen afhouden en verdelen maar. Aanpakken van Hollyhock-zijde? Nee hoor, laat maar gaan. FC HOllyhock wachtte gewoon op de fouten die de Old Boys toch ook moesten gaan maken. Anticiperen op iets wat niet gaat komen is net als wachten tot Ron Brandsteder met een leuke grap komt: je kan wachten tot je een ons weegt.

Arnoud kon niet over zichzelf tevreden zijn, daarmee was hij mijns inziens veel te kritisch. Zeker zijn rushes laten weer een beetje die finesse en kracht van vroeger zien. FC Hollyhock stond erbij, gaapte een keer en keek ernaar. Arnoud verdiende de overwinning dik, samen met al zijn ploeggenoten. Dat het 'in één keer aannemen en doorspelen' niet lukte lag absoluut aan het veld. De veldbeheerder heeft weer niet meegedacht. Heeft níet gemaaid, níet gesproeid en een landingsbaan voor buitenaardse voertuigen in het midden van onze grasmat aangebracht. Een schande! Louis van Gaal zou furieus reageren, "Onprofessioneel!". Uiteindelijk zei hij net als de Old Boys aan het einde van de avond: "Wij zijn de beste!".

De eindstand van 14-9 was voor een groot deel afkomstig van de kwikzilveren voetjes van ons Haagse Wonderjong Jean! Maandagavond ongrijpbaar voor de in slaap gesuste verdediging van FC Hollyhock. Bloedsnel en als dat zelfde bloed, kroop ook Jean waar hij niet gaan kon. Dat hij uit die positie ook nog kon scoren mag hij geheel op eigen conto bijschrijven.

De Deense Draver Anders liet zien wat voetbalschoenen en een beetje inzet voor surplus kunnen geven aan een team dat met een mannetje minder speelt. Hij was gewoon overal, zijn combinaties liepen en schuwde zowel het avontuur als het duel niet. Dat hij dat laatste vaak als winnaar uitliep had te maken met scherpte.

Op verzoek van Michel, inmiddels Rijswijker, komt het verzoek om dit stukje tóch te schrijven, ondanks het feit dat het team van uw reporter compleet weggespeeld is. Zelfkastijding is uw reporter niet vreemd, dus dit verzoek willig ik dan ook zonder enig tegensputteren in. Hoewel ik toch liever onder mijn dekens was gekropen, mijn TV op testbeeld had gezet en de telefoon op stil. Michel verdeelt en heerst weer bijna als vanouds. Zijn voeten doen praktisch altijd wat zijn hoofd wil, daarmee loopt hij straatlengten voor op heel Hollyhock: hij gebruikte zijn hoofd wel! FC Hollyhock heeft het hoofd alleen gebruikt bij een verdwaalde kopbal. Michel liep geen meter te veel, maar wel elke meter nuttig. Hang maar in je café Mich. Zet ik er ook nog even bij dat je jezelf zelfs nog complimenten gaf in het begin van de wedstrijd voor die ene slechte bal die je dan toch gaf. Ik doe het graag: overwinningen relativeren, verliezers de grond intrappen.

Mario schijnt al 8 weken lang op een schoolpleintje in Rijswijk tegen een muurtje te oefenen met ballen passen en aannemen. Het werpt zijn vruchten duidelijk af. Mario draait beter, voetbalt beter en bewaart rust. Het enige wat er nog aan ontbreekt is uithoudingsvermogen, ook al liet hij zich maandagavond verre van onbetuigd bij uitbraken van zijn team.

De opbouw van de eindscore dan, weet u het nog? Stefan maakte in den beginne nog twee doelpunten voor FC Hollyhock: 2-0. Daarna was het de beurt aan Old Boys om er 3 op rij te maken: 2-3. Bruno scoorde via een intikker de gelijkmaker: 3-3. Toen was het het ondertal dat praktisch iedere foute bal van de thuisploeg medogenloos afstrafte. De Old Boys konden al lachend en gierend uitlopen naar 3-9. Bij 3-6 werd overigens een kleine pauze ingelast. Even werd er gedacht aan een gestaakte wedstrijd, gezien het feit dat de dienstdoende scheidsrechter zich schaamde voor het vertoonde spel van de thuisploeg. Zover kwam het niet en werd er aangelegd voor de tweede helft, die overigens gek genoeg niet werd ingeleid door een wisseling van kanten.

Na de 3-9 ging Old Boys door waar het mee bezig was: 3-11. Toen begon de weigerende machine van FC Hollyhock zowaar te stotteren in plaats van stil te staan. Mark, onze enige echte eigen 'Koning van de Kluts', knalde er zomaar 4 in. Hier en daar werden nog wat dubieuze goals tot tellende goal gediscussieerd en zo stond met veel pijn en nog meer moeite er ineens 9-11 op het bord. Zou het dan toch? Neen! Natuurlijk niet! Als dit de eindstand was, was dat overigens ook nog eens behoorlijk geflatteerd geweest.

Old Boys, nog steeds met die man minder, drukte er nog 3 af en zorgde voor het eerst dit seizoen voor dubbele cijfers: 9-14. Felicitaties aan de winnaars in ondertal. Enkeltje haptonoom voor de verliezers in overtal.

Dit stukje behoeft natuurlijk niet negatief te worden geinterpreteerd! Ik probeer hier en daar wat met superlatieven te strooien en met wat scherts en satire mezelf te dwingen tot een schrijverscarriere. Hollyhock is een eretitel, en die gaat op dit moment in ieder geval aan mijn mooie dopje op mijn gezicht voorbij. Eigenwijs als ik ben en jullie allemaal zijn, zullen we het volgende week allemaal weer opnieuw doen. Hulde! Toedeloe!

Trouwens: een klein verzoekje om toch een donker en een licht shirt mee te nemen. Dat zou kunnen schelen in de automatismen! Ahum... Of toch even zo'n rood shirt aanschaffen met zijn allen?












3 opmerkingen:

hollyklook zei

Geweldig stukje Ro, je schrijft in ieder geval vele malen beter dan dat ik uberhaupt gisteravond "gevoetbald" heb. Mijn god, wat was het slecht....

Volgende week weer beter zullen we maar zeggen, ik heb er in ieder geval nu al weer zin in!

markarazzi zei

Ik denk dat ik het niet meer kan opbrengen mezelf naar het voetbalveld te slepen en overweeg een einde te maken aan mijn kanslose en mistroostige voetbalcarriere.

Ik kondig bij deze alvast mijn 47ste rentree aan in deze almaar voortdurende loopbaan. Volgende week zal ik niet meer over mijn eigen benen struikelen, niet meer blunderen in de goal en 80 minuten lang gepassioneerd draven van achterlijn tot achterlijn. Geen grappen meer, alleen maar zakelijk kampioensvoetbal.

Bij deze alvast excuses voor het breken van mijn beloftes...

rody zei

die excuses zijn wel op zijn plaats